Sklep z koszulkami RETROAGE!!! Kupując koszulkę pomagasz opłacić serwer!
koszulki
Kid Icarus
Wpisał Jahoo   
niedziela, 19 stycznia 2014 06:00
Kid Icarus baner

Kid Icarus to pierwsza część serii pod tym samym tytułem. Wydana została w 1986 r. na konsolę NES przez Nintendo. Gra była platformówką dość nietypową. Zamiast w iść w prawo musieliśmy skakać w górę po rozmaitych platformach. Zawierała też pewna cechy z dwóch bestsellerów Nintendo: Metroida i pierwszego Legend of Zelda.


Recenzja

Fabuła na miarę „Rambo”
Fabuła gry nie jest zbyt rozbudowana. Zła Meduza zagarnęła królestwo Paluteny – dobrej bogini czyniącej ludzi szczęśliwymi. Teraz Pit, czyli główny bohater, musi przemierzyć trzy światy czyli podziemia (Underworld), powierzchnię Ziemi (Overworld) i niebo. Nie jest to szczyt fabularnego kunsztu, ale daje radę. Poza tym, to gra z drugiej połowy lat 80. XX wieku. Czego się spodziewaliście?

Ku chwale Samus!

Pierwszy i ostatni etap trzymają się schematu wspomnianego wcześniej, czyli gracz przemierza poziomy skacząc w górę po różnorakich platformach. W tych segmentach możemy przechodzić z lewej strony ekranu na prawą i vice versa. Drugi to klasyczna platformówka pokroju Super Mario Bros. Na swojej drodze spotka wielu przeciwników między innymi fioletowe węże, jednookie, żabo podobne stwory, yeti i wiele, wiele innych. Jednak Pit nie jest pacyfistą! Do obrony używa łuku z nieograniczoną liczbą strzał. Możemy strzelać poziomo i w górę. Metroidowe, co nie? Każdy przeciwnik przyjmuje na klatę pewną ich liczbę. Po każdym pokonanym wrogu zostaje serduszko, połowa dużego serca lub całe serce. Możemy je też pozyskać w specjalnych pomieszczeniach, w których musimy strzelać do worków ze znakiem zapytania. Znajdziemy w nich duże serca. Nie uzupełniają jednak życia...

Trzy sztabki dla mnie, jedna dla ciebie…

Ich zastosowaniem jest handel. W trakcie podróży natkniemy się na drzwi. Prowadzą one do różnych miejsc, na przykład pokoju z potworami, wyżej wymienionymi workami, leczniczą żółtą wodą (podejrzane, czyż nie?), sklepu i pokojów ze starcami. Zajmijmy się sklepami. Zanim przystąpimy do zakupów powita nas sprzedawca. Na początek ma do zaoferowania trzy losowe przedmioty. Pod każdym z nich znajduje się cena. I tutaj wkraczają serduszka! Możemy kupować przedmioty leczące, modyfikacje do strzał (na przykład wirujący wokół nich płomyk) i wiele innych. Najprzydatniejsze rzeczy osiągają naprawdę wysokie ceny, ale w wielu przypadkach mogą ocalić życie. Starcy oferują zaś ulepszenia strzał i powiększenia paska życia.

Dungeons & Eggplants
Podczas rozgrywki na pewno spotkamy spadającą z powoli lirę. Po dotknięciu jej przeciwnicy zmieniają się w młotki. Nie da się ich jednak wykorzystać jako broni. I tu pojawia się pytanie - PO CO ONE SĄ?
I tym sposobem przechodzimy do zeldowego elementu Kid Icarusa – czyli poziomów z bossami. Każdy taki level jest lochem. Tak jak w odsłonach przygód Linka, bossa trzeba odnaleźć. Pomogą nam w tym przedmioty kupowane w sklepie znajdującym się w lochach, czyli kredka (zaznaczająca na mapie pomieszczenia gdzie byliśmy) i świeczka (zaznaczająca białym, kwadratowym obwodem nasze aktualne położenie). Znajdziemy tu też pomieszczenia z leczniczą wodą i szpitale, ale o nich za chwilę. Najwyższy już czas ujawnić przeznaczenie młotków. Otóż gdy przemierzamy loch znajdziemy małe, skamieniałe postacie. Jeżeli wciśniemy guzik „Select” na padzie, w rękach Pita zamiast łuku znajdzie się młot. Można nim rozbijać właśnie tych skamieniałych żołnierzy. Kiedy dojdzie już do starcia z lokalnym bossem staną z nami ramię w ramię przeciwko niemu.

Wróćmy na chwilę do tematu szpitali w lochach. Otóż gdy Pit jest ranny, nikogo tam nie ma. Metodą prób i błędów odkryłem, że aby skorzystać z usług tych ostrych dyżurów trzeba zostać zmienionym w… bakłażana. A to drogi czytelniku, najgorsza rzecz jaka może ci się w tej produkcji przytrafić. W ten nikczemny owoc może nas zmienić tylko jeden typ przeciwnika – bakłażanowy czarodziej. Wystarczy jeden celny jego strzał, a gracz staje się bezbronnym, żałosnym bakłażanem. Jedynie w szpitalach możemy pozbyć się tego paskudnego zaklęcia i wrócić do akcji bez popełniania samobójstwa (zanim odkryłem kliniki, było to jedyne znane mi wyjście z tych beznadziejnych sytuacji).
Sami bossowie są dość wymagający. Nie można o nich nic więcej powiedzieć.

Kody, ale nie do oszukiwania

W Kid Icarusie zaimplementowano system kodów cyfrowo – literowych dla każdego poziomu. Po śmierci Pita na ekranie wyświetla się cztero linijkowa „przepustka” na dany level, co ułatwia ukończenie produkcji.

Jak to wygląda, jak to brzmi

Kid Icarus to gra z 1986 r. więc nie oczekujcie wodotrysków co do efektów graficznych i dźwiękowych. Wrażenia wizualne są pozytywne. Sprite głównego bohatera wygląda, jakby był narysowany (w granicach ośmiobitowej pikselozy oczywiście), przeciwnicy wyglądają niewiele gorzej a otoczenie też daje radę. W ogólnej stylizacji i designie lokacji oraz wrogów widać nawiązania do kultury starożytnej Grecji. Na przykład na swojej drodze spotkamy cerbera, w tle jednego poziomu widać rzeźbę Wenus z Milo a wizerunek Meduzy jest adekwatny do mitologicznego pierwowzoru.

Co do ścieżki dźwiękowej Kida, to jest lepiej niż przy oprawie wizualnej. Muzyka ma tutaj odpowiednio podniosły ton przy wylatywaniu z Underworldu, szybkie tempo podczas walk z bossami i triumfujący wydźwięk, kiedy już ukończymy naszą przygodę. Najbardziej pamiętna jednak pozostaje melodia, która słyszana jest tylko przy pewnym rodzaju przeciwnika, a konkretniej ponurym żniwiarzu. Zagracie, zobaczycie.

Podsumowanie

Kid Icarus to jedna z tych gier, które nie odniosły sukcesu w sprzedaży, ale są ciepło wspominane przez osoby, które miały okazje w zagłębić się w ich tajniki. Ta produkcja skutecznie żongluje między stylami i tempem rozgrywki. Jeżeli dodamy do tego ciekawe rozwiązania dotyczące gatunku, nietuzinkową oprawę graficzną i miłą dla uszu ścieżkę dźwiękową, otrzymamy smakowity kąsek dla miłośników ośmiobitowców i nie tylko. Niech bit będzie z wami!




Zdjęcia/Skany



Zdjęcia/skany: Gimiak,Jahoo, kanarekkk



Kid Icarus [PAL]

 

 Kid Icarus    


Kod wydawcy: NES-KI-EEC



Kid Icarus 2 [PAL-DEU]

 

 Kid icarus    


Kod wydawcy: NES-KI-NOE



Kid Icarus [NTSC]

 

 kid icarus    


Kod wydawcy: NES-KI-CAN


Informacje



Tytuł alternatywny: Hikari Shinwa: Palutena no Kagami (JP)
Także na: Wii VC, Wii U VC
Wydawca: Nintendo
Producent: Nintendo
Gatunek: Action>>Platformer>>2D
Liczba graczy: 1
Data wydania:



Poprawiony: sobota, 18 stycznia 2014 02:38
 

Komentarze  

 
#1 Axi0maT 2014-01-19 08:10
Przede wszystkim w czasie przeszlym piszemy o czyms co bylo a juz nie jest. Gra Kid Ikarus z tego co wiem - jest nadal (w sensie istnieje). W zwiazku z tym czas przeszly proponuje zarezerwowac raczej do wydarzen, bo inaczej moze skonczyc sie takimi bledami jak we wstepie.

Kolejna rzecz - recenzja powinna opisywac gre ale w formie przystepnej dla kogos kto w nia nie gral. Tymczasem odnioslem wrazenie ze to manual... podrecznik do gry zywcem wyciagniety z Kid Icarusa. Za duzo rozwodzenia sie nad szczegolami z ktorych po trzech linijkach i tak nikt nic juz nie rozumie (pomijajac ludzi ktorzy w to grali i wiedza w czym rzecz). Rozumiem ze autor chcial opisac mechanike rozgrywki ale obecna forma jest dla odbiorcy kompletnie nieprzyswajalna . Zamiast tego wolalbym dowiedziec sie kim jest Pit, dlaczego akurat on toczy ten nierowny boj o krolestwo jakiejs bogini, oraz PRZEDE WSZYSTKIM - ze sa rozne zakonczenia gry (co na tamte czasy bylo raczej niespotykane) w zaleznosci od liczby zdobytych punktow.

Podsumowujac - mi sie nie podoba, ale wierze ze autor przyjmie ta konstruktywna krytyke i nastepny tekst spod jego piora bedzie o niebo lepszy.
 
 
#2 hat 2014-01-19 13:57
Oj czepiasz się ;-) , autor pisze że gra była wydana w 1986 roku i trzymając się taj konwencji pisze że była dość nietypową platformówką. Ja rozumiem że była dość nietypowa jak na tamte czasy czyli czas przeszły jest jak najbardziej na miejscu.
 
 
#3 Axi0maT 2014-01-19 14:15
@hat - a co powiesz o tym - "Zawierała też pewna cechy"? Rozumiem ze zawierala... ale juz nie zawiera na chwile obecna? Nagle sie zmienila ni z gruszki ni z pietruszki? Update Nintendo wypuscilo po 20 latach?

Moim celem nie jest czepianie sie - przyswieca mi jedynie szczytny cel, by materialy na retroage byly poprawne nie tylko merytorycznie ale rowniez i stylistycznie. Krytyka jest dobra jesli jest konstruktywna. Tak jak napisalem poprzednio - wierze ze pomoze ona autorowi poprawic poziom jego tekstow w przyszlosci. Zreszta, to jego pierwsza recka- pierwsze koty za ploty :)
 
 
#4 Jahoo 2014-01-19 19:51
@Axi0maT - dzięki za brak owijania w bawełnę. Chciałem być dość rzeczowy i dokładny, ale wyszło jak wyszło. Co do różnych zakończeń, to gę przeszedłem raz(nie chciałem też wywołać shitstormu wokół spoilerów). Postaram się poprawić ;-)
 
 
#5 Jahoo 2014-01-20 16:29
@Axi0maT - co do historii Pita, to był on młodym aniołem, do którego Palutena wysłała swój łuk i strzały. Sam Pit musiał wydostać się z więzienia, czyli Underworldu. Żeby mieć wszystko z bańki, to powiem o zakończeniach. Są 3. W pierwszym Pit otrzymuje hełm(do tego zakończenia doszedłem sam), w drugim Pit staje się dorosły, a w trzecim staje się dorosły i Palutena go całuje.
 
 
#6 Axi0maT 2014-01-20 18:03
@Jahoo - mi tego nie musisz pisac - bo ja to wiem :) Chodzi o to ze te informacje sa w zasadzie podstawowe i potencjalny czytelnik Twojej recenzji powinien sie o tym dowiedziec z tekstu (a nie z komentarzy). Sugerowalbym przerobke tekstu - wywalenie w calosci "instrukcji do gry" i dopisanie w to miejsce istotnych faktow... No ale to tylko moje "widzi mi sie" - sadzac po komentarzach - czepiam sie niepotrzebnie. Chlopaki martwia sie ze zamiast motywowac to zniechecam cie do dalszego pisania ;)
 
 
#7 Jahoo 2014-01-20 18:13
@Axi0maT - no dobra, kiedyś poprawię ;) Napisałem już następną reckę, więc może zdołem odpokutować te grzechy recenzenckie :P
 
 
#8 lukgost 2014-02-08 16:04
No nieźle Jahoo, mimo iż Axi0mat ma kilka uwag, recka całkiem dobra.
 
 
#9 lukgost 2014-03-31 10:59
Ale serio, to gorszego kiczu jeszcze nie czytałem. :o
 

Zaloguj

Aktualnie online

Brak

Kalendarz imprez

Poprzedni miesiąc Październik 2017 Następny miesiąc
P W Ś C P S N
week 39 1
week 40 2 3 4 5 6 7 8
week 41 9 10 11 12 13 14 15
week 42 16 17 18 19 20 21 22
week 43 23 24 25 26 27 28 29
week 44 30 31

Ostatnio komentowane


© 2006-2017 Retroage Wszystkie prawa zastrzeżone.
Materiały graficzne prezentowane na łamach www.retroage.net należą do odpowiednich im twórców i zostały użyte w celach informacyjnych.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.
 
Game Boy Forever - Portal polskiej sceny Game Boy Atari Online - strona polskiej społeczności miłośników komputerów Atari / polish Atarians community website Mario City - wszystko o Mario!!! EMU-NES PL... wszystko o legendarnych konsolach NES / Famicom / Pegasus Amiga - Polski Portal Amigowy strefaPSX-wszystko o PlayStation i nie tylko Wiadomości ze świata Niebieskich RetroKomp / LOAD:ERROR:2013 DKiG Dawne Komputery i Gry - O imprezie RPG Maker - Zasoby, Gry, Porady i Skrypty - Tsukuru Archive Fighting Korner... o biciu po mordach GrajPoPolsku - portal autorskich spolszczeń gier i gamehackingu MWRC - Wszystko o serii Resident Evil squarezone.pl final fantasy, chrono cross, chrono trigger Ogród Balamb - spolszczenie Final Fantasy VIII na PC i PlayStation Mazemod is a web radio dedicated to amiga & tracker music culture streaming various styles of computer electronic music from the demoscene & computer art subculture. XboxArcade - Najszybciej rozwijające się forum o konsolach Xbox w Polsce! Stare Komputery - Strona z licznymi informatycznymi eksponatami EXEC - MAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA